Co to jest ADAS?

ADAS to skrót od Advanced Driver Assistance Systems, co po polsku oznacza Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy. Jest to zespół technologii i systemów wbudowanych w pojazdy samochodowe, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa jazdy oraz komfortu kierowcy. Systemy ADAS wykorzystują różnego rodzaju czujniki, kamery, radar, lidar oraz algorytmy komputerowe do analizy danych z otoczenia pojazdu i wspomagania kierowcę w różnych sytuacjach na drodze.

Kalibracja ADAS przy użyciu systemu TEXA

Przykładowe funkcje systemów ADAS

  • Systemy ostrzegania o kolizji (FCW – Forward Collision Warning):

Ostrzegają kierowcę o zbliżającej się kolizji z przodem pojazdu lub innymi obiektami na drodze.

  • Systemy automatycznego hamowania awaryjnego (AEB – Autonomous Emergency Braking):

Automatycznie hamują pojazd, aby uniknąć kolizji lub zmniejszyć jej skutki.

  • Asystent pasa ruchu (LKA – Lane Keeping Assist):

Pomaga kierowcy utrzymać pojazd w odpowiednim pasie ruchu.

  • Adaptacyjny tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control):

Utrzymuje stałą prędkość pojazdu, jednocześnie dostosowując odległość do pojazdu przed nim.

  • Monitorowanie martwego pola (BSD – Blind Spot Detection):

Ostrzega kierowcę o obiektach znajdujących się w martwym polu, czyli obszarze niewidocznym dla lusterek bocznych.

  • Systemy rozpoznawania znaków drogowych:

Rozpoznają znaki drogowe i informują kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości, zakazach, etc.

Te technologie mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ograniczenie liczby wypadków drogowych oraz zmniejszenie ich skutków. Systemy ADAS są również często używane jako krok w kierunku autonomicznych pojazdów, które w pełni kontrolują swoje ruchy bez udziału kierowcy.

Dlaczego potrzebna jest kalibracja?

Proces kalibracji systemów ADAS przy pomocy TAXA RCCS3 EVO

Kalibracja systemów ADAS jest wymagana, gdy położenie czujników, kamer zostało zaburzone w jakikolwiek sposób. Mogło to nastąpić na skutek drobnej stłuczki parkingowej lub być następstwem innych prac wykonywanych przy pojeździe, jak np. wymiana szyby czołowej czy regulacji geometrii kół. Kalibracja wymagana jest również wtedy, gdy czujnik lub jego uchwyt montażowy został usunięty lub wymieniony, zmienił się rozmiar opon lub naprawy zostały wykonane na dachu samochodu, który ma uchwyt kamer montowych do niego. Kalibracja ADAS jest konieczna, gdy pojawił się błąd w pamięci komputera samochodu.

Jak przebiega kalibracja?

Samochody wymagające kalibracji systemów ADAS, w zależności od marki pojazdu, są poddawane kalibracji statycznej, dynamicznej lub obu.

Wynika to z wymagań systemów ADAS jak i zaleceń producenta danej marki – OEM.

Kalibracja statyczna ADAS

Kalibracja statyczna

Statyczna kalibracja odbywa się przy unieruchomionym samochodzie w naszym warsztacie przy pomocy specjalistycznych urządzeń kalibrujących.

Jak wygląda proces kalibracji statycznej? Ile trwa kalibracja?
Jak przygotować auto do kalibracji?

Dynamiczna kalibracja systemów ADAS

Kalibracja dynamiczna

Dynamiczną kalibrację przeprowadza się w trakcie jazdy pojazdu z określoną prędkością i warunkami określonymi przez producenta samochodu, za pomocą skanera ADAS. Często jazda musi odbywać się po odpowiednio oznakowanych drogach, określonych warunkach atmosferycznych i o odpowiednim natężeniu ruchu drogowego.

Jakie czujniki kalibrujemy?

  • Czujniki kąta skrętu
  • Kamery z widokiem do przodu
  • Przednie czujniki radarowe
  • Tylne czujniki radarowe